Badania rynku FMCG

Kuszący rynek
W każdej branży możliwy jest sukces, lecz aby go osiągnąć trzeba przestrzegać ogólnoprzyjętych zasad. Rynek FMCG, czyli produktów przeznaczonych do zaspokajania codziennych potrzeb swoich konsumentów jest niezwykle kuszący. Wydawać by się mogło, że zapotrzebowanie na owe dobra zapewnia stałe miejsce na rynku, lecz jest to złudne przekonanie. Spora liczba klientów niesie za sobą taka sama liczbę konkurencyjnych marek. Gusta odbiorców są bardzo zróżnicowane, lecz aby w nie trafić, trzeba wiedzieć jaki punkt obrać. W tym celu pomocne okazują się badania rynku FMCG. Dzięki nim przedsiębiorcy dowiadują się jak obecnie kształtują się trendy, co jest na topie, a co dawno przestało cieszyć nabywców. Dokładne badanie rynku FMCG ułatwia wprowadzenie nań nowego produktu. Często bywa tak, że klienci nieświadomie wybierają jakiś towar. Aby to był „nasz” produkt, warto przeprowadzić szczegółową analizę rynku cen, opakowań, popytu oraz wszystkich relacji klient – towar, by osiągnąć sukces. Szczegółowej analizie poddawany jest nie tylko konkurencyjny rynek, lecz także dotychczasowa strategia firmy. Dzięki badaniom możliwa jest jej weryfikacja. Produkcja taki produktów jak artykuły spożywcze, kosmetyki, alkohol albo wyroby tytoniowe jest stosunkowo tania, ponieważ wytwarza się je w masowych ilościach. Nie oznacza to jednak, że nie trzeba ponosić żadnych większych kosztów wybierając tę branże do inwestowania. By produkty były pozytywnie odbierane i wybierane przez klientów trzeba się sporo napracować pod kątem marketingowym. Na reklamę produktu trzeba przeznaczyć sporo pieniędzy.

 

O czym warto pamiętać
Warto zapamiętać, że chcąc trafić z produktem do wybranego grona odbiorców, trzeba najpierw poznać ich potrzeby i oczekiwania, a następnie na ich podstawie wyprodukować taki produkt, którego opakowanie, cena, jakość będzie trafiało w ich gusta. Większość ludzi sięga po nowy produkt dzięki reklamie, którą wcześniej widziała, dlatego tak ważne jest, by jak najlepiej przedstawiła produkt i zachęciła do jego nabycia. Zazwyczaj o zakupie danego dobra decydują szczegóły. Warto badania marketingowe powierzyć firmie badawczej, gdyż wymagania klientów ciągle rosną i dobrze, jeśli co jakiś czas firma powtórzy badania, aby przekonać się co w danym momencie jest istotne. Dzięki temu unika się wpływu na badanie przez pracowników. Zaletą zlecenia badania rynku jest także fakt, że firma badawcza dba o zachowanie poufności, obiektywności, rzetelności, trafności prowadzonych badań, a wyniki, które otrzymuje są miarodajne i mogą być niejako drogowskazami zmiany. Kolejną zaletą prowadzonych badań marketingowych FMCG, jest możliwość stworzenia solidnej strategii działania firmy, dzięki której można podnieść swoją pozycję na rynku produktów codziennego użytku.

 

Proces badawczy
Proces badawczy warto rozpocząć od utworzenia mocnej konceptualizacji badawczej. Jednym z jej etapów jest wybór odpowiedniej metody badawczej. Można wyróżnić jakościowe metody oraz ilościowe, za pomocą których gromadzi się dane do analizy. Jeśli proces badawczy został zaaranżowany zgodnie z metodologią, to można śmiało stwierdzić, że otrzymane wnioski są użyteczne i pomogą firmie się rozwinąć i uzyskać zadowalającą pozycję w branży FMCG.